Redan inne i vecka 36.

... eller 37 om man nu föredrar att räkna så.

Ännu en dag som en strandad val i sängen.
Haha, vad är det för fel på mig?
Jag har iofs varit ute ganska länge med min vovve och träffat Sebbe och hans hund som för övrigt är min vovves mamma :)
Rätt skönt måste jag erkänna :)

Ja, då går man in i vecka 36 idag och det är endast 27 dagar kvar (4veckor)
Varför rinner bara tiden iväg? Inte för att det gör mig så mycket, men i alla fall.
Äsch, ska bli skönt att snart få gosa med sin egna bebis :)

Nu tänkte jag lägga upp lite information om min vecka :)

I magen:
Barnet lägger på sig extra mycket fett i ansiktet och dessutom har sugmusklerna utvecklats vilket gör att fostret har ett rundare ansikte. Hjärnan är färdigutvecklad. Kalcium från modern har gjort fostrets skalle hårdare men den är fortfarande så mjuk att den kan deformeras under födseln när bebisen pressas igenom slidan. Men efter några timmar eller dagar är huvudformen tillbaka till det normala. Nu ligger nästan alla bebisar med huvudet nedåt och det har sjunkit ned i bäckenet. Fostervattnet minskar eftersom din kropp absorberar en del av det. Barnet vägen nu ca 2.7-2,8 kg och är ca 46 cm lång  (Men i mitt fall så tror barnmorskan att den lilla väger något mindre).

Mamma:

Din mage har sjunkit ned och det är troligen lättare för dig att andas.
Men det kan hända att du måste kissa oftare istället eftersom livmodern trycker på urinblåsan nu.
När trycket har minskat en aning på mage och tarmar kan det hända att du känner en ökad aptit och att eventuell halsbränna avtar.

Ditt fundusmått är nu 32-35 centimeter och du ökar troligen inte mycket mer i vikt.
Det är vanligt att brösten läcker mjölk.


Mödravården:

Du fortsätter att träffa din barnmorska varannan vecka.
I slutet av graviditeten ska fostret ligga med huvudet nedåt ,
men en del barn lägger sig med stjärten nedåt istället.
Då blir man remitterad till den förlossningsklinik man har tänkt föda på.
Läkare och barnmorskor tar där ställning till huruvida man ska försöka vända på
barnet eller inte.


                                                                                                                                                                      

Kommentarer
Postat av: Hannele - Gravid&Lycklig ♥

Grattis :D



Svar

Näää..plutt vill inte komma ut :/ tråkbebbe :P



Kraaam

H

2009-06-07 @ 19:07:02
URL: http://hanneler.blogg.se/
Postat av: Ung pappa till Inez

Va skoj, har du några planer på att utbilda dig inom förskoleväsendet? okej, det låter ju bra :)



2009-06-08 @ 13:37:03
URL: http://ungaforaldrar.blogspot.com
Postat av: Sanna

Det tycker jag med men han är väl inte så mogen för det steget än.. :S



Jag har ingen ork till nåt. Min disk stod och väntade på mig i 4 dagar, fick ta mig i kragen och fixa den igår. Kändes skit bra men sen var jag skit trött. :P



Jag har inte gjort så mycket. Vart med mina småsyskon mest. Skulle ha åkt till Kolmården men de var inte så bra väder tyckete jag. Ska vara fint på torsdag så då ska jag tvinga iväg killen. :)



Vad händer i veckan då? :)



Kram !

2009-06-08 @ 16:04:34
URL: http://liveyourlife88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0