Att inte få sexualkunskap för att man är muslim.


Folkpartiet har ju lagt ett förslag på att man ska slopa rätten att få ge intyg för muslimska flickor att slippa sexualkunskap och idrott på grund av deras religon. Nu har en representant för unga muslimer gått emot förslaget och hävdar att det är fel. Jag blir så arg. Hur viktigt är inte sexualkunskap? Jag lärde mig massor om mens, sex. skydd, graviditet etc när jag hade sexualkunskap i 6:an. För tjejer då, som kanske inte kan prata lika öppet om det hemma. Hur ska dom då lära sig? Jag har hört tragiska historier där muslimska familjer skrämmer upp döttrarna genom att säga att de kan bli gravida genom att ens titta för länge på en kille. Vart någonstans ska tjejen lära sig att det är fel om inte på sexualkunskapen?

Jag är glad att folkpartiet har kommit med det här förslaget, för mig innebär det här ännu en steg för integrationen bland unga muslimska tjejer. Men jag blir arg när man försöker använda sig av koranen, genom att säga att det är fel. I Rinkebyskolan, där många unga muslimer går, har man redan löst problemet med att granska koranen och sett att det inte står något som skulle förbjuda det. Varför ska vi då särbehandla resten av alla muslimska tjejer landet över? Att få lära sig om sig själv, om de andra könet, om sex är en rättighet! och framför allt en säkerhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0